Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Hipp hipp… Hurra!

Leave a comment

Manarola (2), Cinque TerreIdag firar Den gröna turisten! Och det inte bara av en anledning utan massor. För det första är det här bloggens etthundrade post. Bara en sådan sak är väl värd att fira?

Och vad firar vi då i post nummer 100? Förutom det faktum att det är just nummer 100, alltså. Jo, vi firar det faktum att Den gröna turisten lyckats med bedriften att klara av den andra och sista utmaningen i årets upplaga av Utmana Den gröna turisten! Tjoho!

Utmaningen var att jag skulle göra något som jag sagt att jag aldrig ska göra. Jag har fundert mycket på detta och faktiskt gjort några tappra försök redan tidigare i år men inte lyckats hittills. Och sedan, som de säger i reklamen, plötsligt händer det. Utan att man ens tänker på det.

Och nu är spänningen hög! Vad är det jag har gjort som jag har svurit på att jag aldrig ska göra? Håll i hatten! Något så galaktiskt spännande som… Ja, nu ska vi inte skapa några falska förväntningar. Ni kommer inte att få läsa ett bildreportage där jag hoppar bungyjump eller ställer till med paltfest. (Jag ska förklara det där med paltfesten en annan gång.) Helt enkelt är det så att i min ungdom studerade jag tyska, ett språk som jag aldrig tyckte om och efter sex års studier slängde på hyllan och där har det sedan blivit liggande. Och jag har faktiskt vid flera tillfällen sagt att tyska ska jag aldrig mer ägna mig åt.

Nu jag blivit äldre (ja) och klokare (nja…) har jag insett att det var ju urbota korkat. Dels för att det är ju att anse som ganska obegåvat att kämpa i sex år med att lära sig något för att sedan bara glömma bort det. Dels för att jag insett att få nationaliteter reser så mycket som tyskarna och därmed går man miste om många jobb inom turismen om man inte kan kommunicera med tyskarna på deras språk.

Häromkvällen klev jag alltså med bestämda steg in på det lokala Goetheinstitutets kontor för att fråga efter mer information om kurserna. Som av en händelse skulle det börja en kurs tjugo minuter senare, så helt oförberedd fick jag kasta mig in i hetluften och damma av de gamla kunskaperna.

Så nu ska det studeras! Håll utkik, snart hittar du Die grüne Touristin på en blogg nära dig…

Leave a Reply

