Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Vyer från en vulkan

Leave a comment

EtnaEfter en arbetsfylld vår tyckte Den gröna turisten att det var läge för semester! Ibland måste man ju bara få pusta ut, släppa ut lite ånga liksom… Precis som en vulkan! Och vad passar väl då bättre än att knata runt på en? Långsökt, jag vet. Saken är egentligen den att jag under många år närt en dröm om att få besöka vulkanen Etna ordentligt och lära känna detta fascinerande, mäktiga eldberg lite bättre. I sommar dök chansen äntligen upp och jag hakade naturligtvis på. I en veckas tid hade jag alltså nöjet att tillsammans med sju andra vandrare samt en lokal expert vandra runt på Etna. Nu tänkte jag dela med mig lite bilder från resan.

Under de fem dagar som vi vandrade på själva vulkanen slogs jag framförallt av hur varierad naturen är på Etna. Kalla mig dum om du vill men jag väntade mig ett mer enhetligt landskap. Det var roligt att se all den variation som området faktiskt bjuder på.

Vulkanlandskap

En annan sak jag slogs av var hur nordisk naturen bitvis kändes. När man vandrat genom björkskogar i ett par timmar kan jag garantera att man börjar fråga sig om man befinner sig i Norrland eller på Sicilien! Sedan dyker lavan fram mellan träden och man påminns om var man faktiskt är.

IMG_5918

Naturligtvis björ dagarna även på mer “klassiska” vulkanlandskap, det där som påminner om månen. Framförallt i det övre delarna, där lava frekvent rinner ut och växtligheten därför ännu inte hunnit återfå fotfäste, finns det gott om den varan.

IMG_6035

Att besöka Etnas högsta toppar är strikt förbjudet för de allra flesta, endast särskilt utbildade vulkanologer har tillgång till att ta sig ända till toppen. Vår guide berättade att det är många som tar sig upp på egen risk ändå, men det är strikt förbjudet att ta med sig grupper dit. Det här är något som olika lokalföreningar reagerat starkt mot, man anser att naturen ska vara till för alla. Riskerna med en aktiv vulkan ska hanteras på ett annat sätt, inte genom alarmism, anser dem. Hur det än är så fick vi nöja med att beundra Etnas topp på avstånd. Efter klättringen upp till Torre del filosofo (2900 möh) kunde jag väl tycka att det var helt acceptabelt.

En annan sak som slog mig under dessa dagar var det märkliga förhållandet som personerna i området har till Etna. Det är IMG_6044som en blandning av skräck och kärlek. Samtidigt som man är fullt medveten om att nästa lavaström kan svepa iväg allt man äger och har, är man samtidigt tacksam för allt den bördiga vulkanjorden ger och mäkta stolt över “mamma Etna” som dominerar landskapet. Jag har alltid undrat hur någon kan få för sig att bosätta sig på sluttningarna till en aktiv vulkan. När man pratar med dem som bor där så inser man att de har en syn på livet som starkt påverkats av vulkanens närvaro men samtidigt tar de livet med en klackspark. Lite som att “varför ska vi oroa oss för morgondagen, vi vet ju inte ens om vi är här då?”

Sammantaget kan det sägas att veckan på Etna var otroligt lärorik och full av upplevelser.Jag rekommenderar kanske ingen att ge sig ut och irra på vulkaner planlöst men får ni chansen så tycker jag att ni ska besöka en vulkan och lära er mer om den. Om inte annat för att få en påminnelse om hur små vi är på den här jorden, vi kan behöva det lite till mans ibland…

Valle del Bove

Leave a Reply

