Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Responsible Travel Week, dag 5: Empati

Leave a comment

Tema: Var empatisk

Utmaning: Visa oss saker du älskar med ansvarsfullt resande

Hejsan hoppsan, god fredag den 13:e på dig, kära läsare! Kanske hade det varit en bättre idé att ha uppmärksamhet som tema idag istället? Nä, nu ska vi inte vara vidskepliga!

Istället ska vi ägna en liten stund av dagen till att vara empatiska. Dagens tema är att visa upp saker som jag älskar med ansvarsfullt resande. Det är lätt, det behöver jag inte ens fundera på.

Det jag personligen älskar med ansvarsfullt resande är den kärlek och passion som jag möter hos de människor som reser ansvarsfullt eller tar emot ansvarsfulla resenärer. Glädjen hos Agneta när hon berättar om sin cykelsemester. Stoltheten som lyser i Peppes ögon när han tipsar om guldkornen i sin hemstad. Entusiasmen hos killarna på Manena Hostel när de räknar upp alla miljövänliga aktiviteter som man kan ägna sig åt medan man bor hos dem.

Att resa är ett intresse för många av oss. Och jag blir så glad när jag träffar på människor som velat och vågat investera i sitt intresse och gjort den till sitt levebröd. De flesta av dem kommer inte att bli rika av det. De kommer att få slita hårt och kanske frågar de sig ibland vad de gett sig in på. Jag vill att de i alla fall oftast ska tycka att det är värt det. För vi är många som vill den här planeten väl. Vi vill lära känna den men vi vill inte att andra i framtiden ska gå miste om samma möjlighet. För att det ska vara möjligt behövs de små turismföretagarna. De som investerar i sin hemort, skapar arbetstillfällen och får bygden att leva vidare. Jag blir glad av dem.

Fast ibland räcker inte de lokala insatserna, ibland behövs hjälp utifrån. Hållbarhet på långt håll. Långthåll-barhet. För när vi besöker platser och ser att det finns insatser som skulle kunna göras där då är det liksom schyst om vi inte bara struntar i det utan faktiskt gör något åt det. Och då blir jag glad att sådan som Anna och Malin finns. Personer som långt borta i ett annat land ägnar en tanke åt någon som kämpar någon annanstans. Personer som vågar investera i den kampen och gör det till sitt levebröd. Det blir som att man på var sitt håll kämpar tillsammans för samma sak. Det gillar jag. Därför lyfter jag idag fram artikeln om Destination Compensation ur Den gröna turistens arkiv.

Favorit i repris: Lämna spår efter dig!

Leave a Reply

