Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Responsible Travel Week, dag 1: Kreativitet

Leave a comment

Tema: Var kreativ

Utmaning: Visa oss platser som en ansvarsfull resenär borde besöka

Den gröna turisten packarLåt oss sparka igång Responsible Travel Week! Klara, färdiga, spark! (Spark är för övrigt ett grymt hållbart transportmedel, har ni tänkt på det? Note to self: Skriv snarast ett blogginlägg om sparkresor!) Idag ska vi vara kreativa så det bara sjunger om det!

Veckans första utmaning består av att visa upp platser som ansvarsfulla resenärer borde besöka. Och detta alltså på ett kreativt sätt. Därav dagens blogginlägg på klingon.

Är du kvar? Är du en trekkie? Eh… Hej. På den här bloggen skriver jag förvisso om trekking men inte så mycket om Star Trek. Jag har faktiskt aldrig skrivit om det. Oops. Det där med klingon var liksom ett skämt och jag vet att vissa saker skämtar man inte om. FÖRLÅÅÅT!

Eh… ja. Där försvann dagens sista läsare. Om du mot förmodan hittar detta inlägg via någon dammig länk i framtiden så läs gärna vidare, du ska strax få ett restips.

Det svåra med dagens utmaning är inte att komma på vad jag ska skriva om. Det svåra är att välja. Det finns ju så många platser jag skulle vilja rekommendera. Ett tag var jag allvarligt inne på att helt enkelt rekommendera dig, kära läsare, att se världen. Se vad som helst, men se det. Ordentligt. Vart du än åker, stoppa bort selfiepinnen en stund och lyft blicken från telefonen. Ta in det du har runt omkring dig och njut av det! För det är dessa ögonblick som sedan ska leva vidare i våra minnen.

Fast jag ska inte bara vara filosofisk idag, jag ska vara lite konkret också. Efter hårt tankearbete valde jag ut Lampedusa. Varför? Det långa svaret är att Lampedusa är en liten ö långt borta där arbetstillfällena är få men platsen är så sagolikt vacker att den ypperligt lämpar sig för turism. En ansvarsfull resenär borde besöka Lampedusa och bidra till att få den lokala ekonomin att rulla. Det korta svaret är: Varför inte? Titta på bilderna i inlägget och kämpa mot frestelsen…

Favorit i repris: En liten glimt från ett öparadis

Leave a Reply

