Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Utblickar i tid och rum

Leave a comment

Stadsvandring i Genuas historiska centrumSå här i början av det nya året kryllar det av krönikor och trendspaningar om vad det kommande året ska föra med sig. Med spänning och förväntan blickar vi framåt mot det som komma skall. 2015 brer ut sig framför oss som ett oskrivet blad, det är bara att ta pennan i handen och fylla det med vad vi vill. Just därför ska jag idag berätta om…

…en resa tillbaka i tiden. Har jag uppfunnit tidsmaskinen? (Och det viktigaste av allt: Drivs den med energi från förnybara källor?) Tja, egentligen inte.

Det hela började med att jag tänkte använda slutknorren på julledigheten till att äntligen gå och se Frida Kahlo-utställningen som snart stänger och reser vidare. Nu var jag naturligtvis inte den enda som hade tänkt på det så när jag kom till Palazzo Ducale där utställningen finns hittade jag en lång kö till biljettkassan med flera timmars väntetid. Läge att tänka ut plan B.

I en anslutande lokal pågick en liten utställning om fascisttidens propaganda för nationens produkter. Hållbarhet i diktaturens tjänst, kan man säga. Låter inte som en alltför lättsam grej, det medger jag, men jag bestämde mig för att ge den en chans. Det hela visade sig vara en mycket intressant resa tillbaka till 1900-talets första hälft. Fantasin spann igång av affischerna som talade om att jag för nationens bästa skulle köpa italienskt smörjmedel till min bilmotor och italienskt bröd så att de italienska bagarbarnen skulle få mat på bordet. För att inte tala om salen där en fyrfärgsaffisch med enorma bokstäver skrek ut ”Linoleum -framtidens golv”.

Det hela blev än mer intressant när två äldre herrar kom in i lokalen och började kommentera de utställda föremålen med minnen från sin barndom. Så diskret jag kunde smög jag efter dem för att fånga upp deras berättelser. En mycket spännande upplevelse! Nu ska man ju inte tjuvlyssna men… ibland kan det vara tillåtet, tycker jag.

Dagens tips från Den gröna turisten är alltså att ge otippade saker en chans. Såväl hemma som på bortaplan, när du stöter på något märkligt, avfärda det inte på en gång. Ge det en chans, vad kan du förlora? I värsta fall lite tid. Förvånansvärt ofta kommer du att upptäcka att nyfikenhet lönar sig.


Avslutningsvis några tips på udda museer från olika håll i världen, bara för att inspirera…

Museum of Bad art (MOBA), Bostonområdet, USA

Enligt uppgift startade museet I en privat källare men kan idag stoltsera med en samling på över 600 verk som visas upp i hela tre gallerier samt på en hemsida tillägnad världens sämsta konst.

http://www.museumofbadart.org/

The Mini Bottle Gallery, Oslo, Norge

Ett annat museum som startade som en privat samling är museet för miniatyrflaskor i den norska huvudstaden. Ni vet, de där man hittar på flyget och i minibarer på hotell. På detta museum kan du inte bara beundra världens kanske enda samling av pyttesmå flaskor, du kan också ställa till med födelsedags- eller varför inte bröllopsfest där! Fast i ärlighetens namn, känns den inte lämpligare för en svensexa?

http://www.minibottlegallery.com/

Shin-Yokohama Raumen Museum, Yokohama, Japan

Se hit alla studenter och studentsinnade! I Yokohama finns ett museum tillägnat ramen-nudlar, ni vet de där i portionsförpackningar med medföljande kryddpåsar. Förutom att köpa och äta nudlar, kan du också skapa din egen personliga nudelsmak i My Ramen-båset. Allt detta och annat nudelkul på tre våningar.

http://www.raumen.co.jp/english/

Leave a Reply

