Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Vattenkraft

1 Comment

Storforsen, NorrbottenSemesterresan runt om i Norrland fortsätter. Häromdagen besökte jag en plats som jag absolut vill rekommendera. Trots att jag personligen väldigt gärna avverkar kilometer efter kilometer på mer eller mindre välskötta vandringsleder så förstår jag att det inte är allas idé om en idealisk dag. Samtidigt finns det många väldigt vackra platser att besöka och lite natur har faktiskt ingen dött av. Så även om du helst semestrar i städer och drabbas av frossbrytningar när du ser skylten “Här slutar allmän väg” så tycker jag att du ska ge den här magiska platsen en chans om tillfälle erbjuds.

Till saken. Vad är det jag pratar om? Jo, jag har besökt Storforsens naturreservat vid Piteälven i Norrbotten. Storforsen är den största fria forsen i Europa och imponerar verkligen. Redan på långt avstånd hör man forsens brus och på nära håll är det hopplöst att försöka prata med dem man är på utflykt med. Längs forsen går en väldigt fin naturstig som totalt är endast 2 kilometer lång så även den mest asfaltälskande stadsturisten kan klara av att ta sig längs hela stigen. Längs stigen finns intressanta informationstavlor om områdets djur- och växtliv för den som vill veta lite mer och det finns också möjlighet att sätta sig ned på en grillplats och laga till en medhavd lunch om man skulle vilja. Vi hade inte med oss någon mat men som tur är fanns det café med matservering också. Palten var slut för dagen, den hade nyfikna utländska turister tuggat i sig, men det gick inte någon nöd på oss för det.

Själv uppskattade jag mest den absurda kontrasten mellan känslan av totalt lugn i de övre delarna av naturstigen och den våldsamma kraften i själva forsen. Att i ett ögonblick passera från små skogsbäckar till en enorm dånande fors ger en påminnelse om vilka krafter naturen har. Energin från forsen är så pass smittsam att man kan inte låta bli att få med sig lite av den hem. Tror du mig inte? Åk till Storforsen och testa, du kommer att bli överraskad!

One thought on “Vattenkraft

  1. Pingback: Responsible Travel Week, dag 4: Nyfikenhet | Den gröna turisten

Leave a Reply

