Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Turist för en dag

Leave a comment

Lanthandeln, Bonnstan SkellefteåSom utflyttad från en ort slutar det ofta med att semestrarna ofta liknar varandra väldigt mycket. Man åker till samma stad, gör samma saker på samma platser år efter år. Ibland tänker man att nog skulle det vara roligt att se något annat också emellanåt, det kan jag med handen på hjärtat erkänna. Samtidigt, om man bor långt borta, blir semestern ett av de få tillfällen när man hinner träffa familj och kompisar från förr. Så vad göra?

Lösningen heter återigen närturism! Att turista i en stad där man kanske bott hela sin uppväxt eller i alla fall i väldigt många år kanske inte låter som världens mest inspirerande idé. Tro mig, det är det! Efter att ha varit borta ett tag så ser man sin gamla hemstad med helt nya ögon och dessutom lägger man märke till alla de där små förändringarna som går den bofasta förbi just för att de är saker som man ser varje dag.

Den här sommaren hade jag dessutom turen att få turista en hel dag i min gamla hemstad tack vare två goda vänner. De hade satt ihop ett helt dagsprogram för oss med en härlig blandning av aktiviteter för att återupptäcka staden jag vuxit upp i. Det handlar dessutom inte om någon storstad med ett ändlöst utbud av saker att se och göra. Mina vänner hade helt enkelt slagit ihop sina kloka huvuden, inventerat vad staden hade att erbjuda och resultatet blev en fantastisk dag med kultur, natur, idrott (eller försök åtminstone..) och uteliv, allt i glada vänners lag. Det är något jag kommer att minnas en lång tid framöver.

Så passa på att undersök vad en välkänd plats har att erbjuda, jag lovar att du kommer att bli överraskad. Och har du utflyttade vänner som kommer på semester, varför inte överraska dem med en turistdag i hembygden? Jag lovar att de kommer att uppskatta det!

Leave a Reply

