Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Den gröna turistens semesterskola: Del 3 Transfer

Leave a comment

Den gröna turistenSå där ja! Destinationen är utvald, väskan är packad, tv:n är avstängd (och inte i standby). Vad återstår att göra innan resan kan börja? Jo, att ta… Ursäkta? Jaha, låsa dörren? Det har du förstås rätt i. Okej, dörren är låst. Är vi på semester nu? Tja, onekligen är semester strax utanför den egna dörren en extrem grön och hållbar form av resande som jag varmt kan rekommendera för den som drastiskt vill reducera sin miljöpåverkan under semestern. Kom bara ihåg att inte lämna skräp efter dig!

För den som istället föredrar lite miljöombyte består nästa fas i semestern av att ta sig till själva destinationen. Valet av transport har i regel gjorts i samband med val av destination. Naturligtvis bör man anpassa transporten till destinationen, till exempel kan du med fördel undvika flyget på Stockholmsresan om du bor i Uppsala. Vid väldigt långa resor är det många som föredrar flyget för det är snabbt och tyvärr ofta billigare än andra transporter. Ja, jag säger tyvärr. Om du bara har tid på dig så kan långsammare transportmedel vara en fantastisk upplevelse som är väl värt att spendera tid på. Själv reste jag med tåg hela vägen från Italien till norra Sverige förra året och det var en av mina bästa semestrar någonsin. (Helt seriöst faktiskt, allt det som jag skriver är inte trams, inte ens under sommaren.)

Hur som haver, det var inte det jag skulle ta upp idag. Vilket transportmedel du än har valt för din resa så måste du i regel förtransportera dig till själva transporten innan resan kan börja på allvar. Undantagen är personer som bor på flygplatser eller järnvägsstationer samt resenärer som väljer hållbara spännande transportmetoder som att resa till fots eller med cykel. Jag återkommer till detta under sommaren (hade ni förväntat er något annat?) men nu går vi vidare i dagens ämne. (Men först ett förtydligande: jag hade alltså inte planerat att skriva om personer som är bosatta på flygplatser utan om vandrings- och cykelsemestrar. Fast man ska aldrig säga aldrig förstås…)

Vi står nu alltså inför transferfasen till flygplatsen eller järnvägsstationen eller var det än är resan beräknas starta. Om du har lärt dig något överhuvudtaget från föregående del, så är du i den här fasen utrustad med en ryggsäck eller en resväska med hjul som är vettigt packad och som du utan problem klarar av att förflytta. Om så är möjligt, föreslår jag att du går. En stor del av resande innebär stillasittande så det är faktiskt bra för dig att röra på dig lite före och efter resan. Det är bra för blodcirkulationen, humöret och miljön!

I annat fall föreslår jag att du ska åka kollektivt. De flesta civiliserade städer har olika former av kollektiva alternativ för transport till flygplatsen till exempel. Ofta tar de hutlöst betalt för ”folk måste ju ändå ta sig till flygplatsen” men det finns exempel på platser där de förstått att det där med kollektivtrafik faktiskt ska vara tillgängligt för den normala plånboken för att det ska vara någon vits med den. Det bästa är förstås att ta tåget, där det erbjuds, men annars funkar buss också. Många bussar drivs numera med alternativa miljövänligare bränslen. Om inget annat erbjuds, se om du kan hitta en sådan där kollektiv taxi som tar med flera passagerare till samma destination.

Så där! Framme! Dagens övning består av en enda fråga:

Du ska strax påbörja din resa. Hur tar du dig till avgångsplatsen för den?

1)      Till fots

2)      Med cykel

3)      Med tåg eller buss

4)      Jag kör min gamla Volvo och Nisse som ska åka med mig kör sin. Det är smart, tänker jag, för då har bilarna sällskap av varandra på parkeringen medan vi är på semester.

Om du svarade 1, 2 eller 3: Grattis! Du börjar bli riktigt bra på det här. Ta plats, resan börjar strax! Om du svarade 4: Skärpning! Jag slår vad om att det var du som sågs häromdagen på Ikea släpandes på en tung väska… Om du inte vill stanna hemma i skamvrån, så gör om och gör rätt!

Och missa för all del inte nästa rafflande avsnitt av Den gröna turistens semesterskola, vi är inte riktigt framme än!

Leave a Reply

