Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Om bucket lists och långsamhetens lov

Leave a comment

Work in progressIdag känner jag behovet av att filosofera lite kort… Via Turistkanalen på Twitter kom jag nämligen över en artikel om svenskarnas lista över sevärdheter de absolut vill se någon gång i livet.

 

Bokhandlarna kryllar nuförtiden av “1000 banor att spela golf på innan du dör” och liknande titlar och många av oss har mer eller mindre uttryckligt satt ihop en “bucket list” över saker som de vill hinna med innan de dör. Och för all del, världen är full av saker att se, göra och uppleva. Samtidigt önskar jag att alla ska kunna ta sig tid att njuta av de upplevelser de gör, inte bara bocka av dem och sedan rusa iväg mot nästa punkt på listan. Att när vi når den där bergstoppen eller smakar på den där exotiska maträtten eller fotograferar den där sagolika solnedgången ska vi också kunna stanna upp ett ögonblick och njuta av att vara just där just då. Och att det där ögonblicket sedan ska bli kvar inuti oss så att vi mitt i en stressig vardag ibland kan sluta ögonen och minnas tillbaka till hur det var.

Jag tror att om jag måste sätta ord på en lista över sådant jag ska hinna med i livet så har den just nu bara en punkt: att så ofta som möjligt få njuta av den där ljuva känslan av frihet som jag känner när jag efter en brant stigning på en vandringsled kan stanna upp, dra efter andan och se landskapet omkring mig. Och att i det ögonblicket kunna tänka “Vad skönt det är att vara här!”

Det där med att stillsamt njuta av ett ögonblick är inte så dumt, vare sig det handlar om vandring i naturen, en kopp kaffe i en storstad eller utflykt till en spännande sevärdhet i något hörn av världen. Mera långsamhet åt folket!

Leave a Reply

