Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Frukt och grönt på badturné

Leave a comment

Frukt på strandenIdag delar jag snabbt med mig av en nyhet som jag stötte på och som jag tyckte var värt att spridas vidare. Startskottet har gått för årets upplaga av Fruit & Salad on the beach. Det handlar om en kampanj för att göra strandbesökarna mer medvetna om frukters och grönsakers goda egenskaper, framförallt så här på sommaren. En månad framöver kommer stränder i Lazio och Kampanien i mellersta och södra Italien att få besök av experter i näringslära som delar ut frukt och berättar om varför det är ett bra mellanmål i det gassande solskenet.

Det är lätt hänt att man inte är så sugen på mat en riktigt varm dag på stranden. Många frukter och grönsaker är fulla av vitaminer och mineraler som vi behöver fylla på med, för att inte tala om vatten som vi behöver mycket av när temperaturen stiger. Om man väljer säsongens frukt, helst lokalproducerad om möjligt, så blir det extra bra. Sådana här initiativ vill jag gärna se fler av!

(Källa: http://www.legacoop.coop/fruit-salad-on-the-beach-2014/)

Leave a Reply

