Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Lästips: In i vildmarken

2 Comments

Parco del Beigua, LigurienFör ett par dagar sedan gjorde jag ett besök på en av mina favoritplatser på hemmaplan, nämligen bokaffärens resesektion. Som vanligt fick jag sällskap med mig hem därifrån och sedan dess har all min lediga tid gått åt till att läsa. Det finns ju mycket värre saker att lägga tid på, så för all del.

Boken som följde mig hem var journalisten Jon Krakauers Into the wild (svensk titel: In i vildmarken). Boken kom ut redan 1996 så att du kanske redan har läst den eller sett filmen som Sean Penn gjorde 2007. Själv hade jag hört talas om både boken och filmen tidigare, men det var inte förrän nu jag fastnade för den under min upptäcktsfärd bland bokhyllorna.

Fastnade är för övrigt verkligen rätt ord. Sedan jag köpte boken har jag inte kunnat släppa den. Boken kom till efter att Krakauer skrivit en artikel för tidskriften Outside om Chris McCandless som hittats död längs en vandringsled i Alaskas vildmarker. Många tvekade inte att idiotförklara McCandless som uppenbart utan minsta överlevnadskunskap gett sig ut för att söka äventyret. Han fick snabbt etiketten som ännu en stadsbo som i ett anfall av “Skriet från vildmarken”-romantik fått för sig att en promenad i skogen löser alla problem. Dock var det något i den här beskrivningen som inte övertygade Krakauer (och läser du boken så förstår du varför), så han ägnade det efterföljande året till att försöka lära känna den unge mannen. Krakauer reste runt USA och intervjuade personer som känt honom, läste dagboksanteckningar och vykort, studerade foton och besökte platsen där kroppen till slut hittades. Ur allt detta föddes sedan boken som jag inte har kunnat lägga ifrån mig de senaste dagarna.

Man ska inte glorifiera personer som Chris McCandless som vänder ryggen till civilisationen och ger sig ut i vildmarken utan större förberedelser. Samtidigt ska man inte idiotförklara dem heller. Det är svårt att förstå de motiv en annan människa kan ha för att göra något som för oss verkar fullständigt otänkbart, framförallt om personen inte finns kvar för att kunna förklara dem. Vi kan bara utgå från att allt har sin anledning även när vi inte klarar av att se den.

Krakauer kunde inte släppa tanken på McCandless utan följde i hans spår för att hitta svar på de många frågor som uppstod i samband med hans död. Svaren kanske aldrig går att hitta men den bild som boken målar upp av Chris McCandless sista år i livet kastar i alla fall lite ljus över vem han var och vad som drev honom. Krakauer erkänner själv att han gripits väldigt starkt av Chris McCandless levnadsöde, kanske för att han själv sökte svar på andra frågor. Jag vet inte om det är så eller om han i så fall har hittat dem men säkert är att i processen lyckades han få ihop material till en väldigt läsvärd bok som jag varmt kan rekommendera.

2 thoughts on “Lästips: In i vildmarken

  1. Tack för tipset! Jag sett filmen och tyckte mycket om den, boken måste vara även bättre. En av filmens undervisning kunde vara indiskt talesätt: “Inte kann man bedöma en annan människas liv om har man inte gått två veckor i hans mockasiner” … min svenska är inte bra men hoppas att det förståss 🙂

    Like

  2. Jag förstår precis vad du menar! Och jag håller med 🙂

    Like

Leave a Reply

