Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Länge leve nationalparken!

3 Comments

Vernazza-Monterosso, Cinque Terre

Mellan Vernazza och Monterosso

Den gröna turisten fortsätter på temat nationalparker. Idag är det nämligen Nationalparkernas dag i hela Europa, en dag som är väl värd att uppmärksammas. Idag bjuder jag på ett lästips samt lite bilder.  För dig som vill veta mer om de svenska nationalparkerna kan jag tipsa om den rykande färska hemsidan där du kan hitta information om aktiviteter och annat aktuellt i parkerna runt om i Sverige. Surfa vidare till:

http://www.sverigesnationalparker.se/

Så här på Nationalparkernas dag har jag letat fram några bilder från en vandring jag gjorde i en av de italienska nationalparkerna, Cinque Terre, för ett par år sedan. I väntan på att kustleden ska öppnas för vandring igen minns jag tillbaka till en fantastisk vårdag 2011…

3 thoughts on “Länge leve nationalparken!

  1. Hej. Såg din blogg på vagabond om Cinque terre.. Vilken av städerna ska man bo på? jag ska vara där 4 dagar å ska åka till Vernazza, Riomaggio, Manrola och Corniliga.. för kan man åka taxi mellan städerna? vad kostar det? Du kan väl snälla svafra till min mail? 🙂

    skicar den där nere..

    Like

  2. Hej Melina! Jag ska skriva ett mer utförligt svar via mail men jag svarar lite kort här för någon annan läsare kanske också är nyfiken på att veta svaret. Boende i Cinque Terre är relativt dyrt, fast det finns i och för sig något vandrarhem som nog kan vara prisvärt. Ett alternativ kan vara att söka boende i någon av de närliggande städerna, avstånden är korta. När det gäller transporter mellan byarna rekommenderar jag absolut att du tar tåget, inte bara för att jag är den gröna turisten 🙂 utan också för att det är det absolut billigaste och enklaste sättet att ta sig fram. Det finns dagskort man kan köpa som ger rätt till obegränsat antal tågresor samt andra förmåner. Hoppas du får en trevlig semester!

    Like

  3. Pingback: Responsible Travel Week, dag 3: Uppmärksamhet | Den gröna turisten

Leave a Reply

