Den gröna turisten

Idéer och inspiration för ett hållbart resande

Raka spåret mot semesteräventyret!

Leave a comment

Att tågluffa anses allmänt som något man gör i ungdomen. Jag känner en hel del personer som i sina ungdomsår rest runt Europa med tåg och kommit hem med fantastiska erfarenheter i bagaget. Jag gjorde aldrig det och det har alltid känts som om jag missat något. Men ungdomsåren och det sorglösa resandets tid är förbi. Eller är det?

Svaret är nej. Man blir aldrig för gammal för att tågluffa. Vem som helst kan köpa ett tågluffarkort och hoppa på tåget mot äventyret. Det upptäckte jag i somras när jag började undersöka saken närmare. Det var dags att resa norrut för att hälsa på släkt och vänner i Sverige och viljan att se något av Europa växte sig allt starkare. När man flyger passerar man massor av platser man aldrig får se, på sin höjd ser man någon flygplats här och där. Tänk om man skulle ta tåget istället…?

Sagt och gjort, plötsligt stod jag där med ett tågluffarkort i handen och det var bara att packa och hoppa på tåget. Visst, resan genom Europa tog lång tid men fördelarna var oräkneliga! Jag fick se precis hela Europa, träffa massor av trevliga människor och jag fick verkligen en helt ny förståelse för hur stort och varierat Europa faktiskt är. Jag passade på att stanna till och utforska ett par städer som jag aldrig har besökt. Dessutom blev resan på det här sättet en del av semestern, inte bara en transport mellan punkt A och B.

Sugen? Varför inte göra något annorlunda på semestern? Eller återuppleva gamla tågluffarminnen? Passa på att köpa ett tågluffarkort, just nu får man till och med rabatt på priset! Kolla här:

http://www.interrail.eu/

Amsterdam

Amsterdam

Leave a Reply

